Labnikker Kft. – Pipettaszerviz és kalibrálás  •  Labnikker Ltd. – Pipette repair and calibration

TÁNC - Országos Tánchírek - www.tanchirek.hu - Friss hírek a hazai és nemzetközi tánc világából
   Címoldal
Táncfajták
Akrobatikus Rock & Roll
Balett tánc
Boogie-Woogie
Break tánc
Disco- és Show tánc
Flamenco
Hastánc
Hip-Hop
Ír tánc
Jégtánc
Kortárs tánc
Magyar néptánc
Moderntánc
Musical
Népek táncai
Salsa-Mambo
Step tánc
Swing
Tangó
Társastánc
Versenytánc
Összes

Tánc Versenynaptár
Versenynaptár
Elindult Versenynaptár oldalunk, ahol a magyarországi és külföldi táncversenyek programját, eseményeit és az ehhez kapcsolódó híreket találhatjátok meg.


Küldj Te is híreket!
Legyél Te is az Országos Tánchírek szerkesztője!
Tudsz valamit, amit másokkal is megosztanál a tánc világából? Versenyen voltál, vagy épp egy továbbképzésre készülsz? Tudsz egy jó táncos programot a hétvégére?

Itt elmesélheted mindenkinek!


Táncpartner kereső
Ha még nem volt párod, vagy útjaitok elváltak és párt keresel, esetleg szeretnél a versenytánccal komolyan foglalkozni, akkor a Te helyed az Országos Táncpartner Keresőben van! Itt mindenki megtalálja ideális táncpartnerét!



  Címoldal » Tánctörténet » Step tánc Nyomtatóbarát verzió  
 
Step tánc
Tánctörténet
Sztepp, Lindy-hop… a kezdetektől
2005-08-22 09:47
 

A kifejezés nyomtatásban először 1928-ban jelent meg, de a gyökerek mélyebbre vezetnek…
Amerikában a rabszolgatartás korai évei a ritmusok a kultúrák keveredéséhez vezetett.
A rabszolgatartók felfedezték ugyanis, hogy az afrikai feketék tudtak egymással kommunikálni, kódolva, nagy távolságon belül is dobjaik segítségével. Így tehát a lázadástól való félelmükben az urak megtiltották a dobok és mindenféle segédeszközök használatát az afrikaiak vallási szertatásaiban egész délen.
De az afro-amerikaiak tovább folytatták hagyományaikat és dobverőt a lábfejükre cserélték
Tehát a tánc, mely egyszerűbb és bonyolultabb ritmusok halmaza, nem más, mint egy kódsor, mellyel elődeink kifejezték érzéseiket, gondolataikat.
A 19. században az ír és angol bevándorlók fapapucsos tánca keveredett az afro-amerikai gyökerekkel, s így alakult ki, amit ma a modern sztepp táncnak nevezünk. A jellegzetes vasalt cipő azonban csak az 1910-es évektől jelent meg.


Sok fehér táncos merített ihletet az 1830-as években, az akkoriban „Leeve Dancers”- nek nevezett afrikaiaktól. Az általuk létre hozott Shuffle Dance stílus hamar népszerű lett a vándortársulatok által.
Az amerikai sztepp tánc azonban szorosan összefonódik William Henry Lane (1825-1852) nevével, akit mindenki csak „Master Juba” –ként ismert. Táncstílusa a Juba-dance az európai Jig és az afrikai ritmusok ötvözete. Utazásai során az 1840-es években nagy hatást tett rá a híres ír sztepp táncos Jack Diamond.
1866-ban mutatták be az első musicalt vándorszínészek és ír bevándorlók közreműködésével. A The Black Crook, avagy A fekete csirkefogó fontos állomása volt a tánc történetének.
A századfordulóra egyre közkedveltebbé vált a stílus. A máig fennmaradt Shim Sham Shimmy szteppsor is ekkor született, mely azóta a lindy-hop táncosok kedvence lett.
Az 1910-ben megjelent szteppcipő után pedig a jazz, swing, sztepp és lindy-hop elindult közös útjára, hogy meghódítsa a világot.


A modern amerikai sztepp tánc alapját adó, swing stílust, és táncot - mely szintén afrikai gyökerekkel bír - 1913-ban még mindenki csak Texas Tommy-ként ismerte. Aztán pár évvel később Mooch and Sugar, majd 1919-ben Break-a-way lett a tánc neve.
Végül a 20-as évek népszerű charleston-ával a Break-a-way egy új, még névtelen táncstílussá alakult.
1926-ban megnyílt a New York-i Harlem szívében a Savoy Ballroom, mely a táncolni vágyó feketék, és később fehérek paradicsoma lett 1927-ben a kor kiemelkedő New York-i swingtáncosa, George Shorthy Snowden által ez a tánc lett a Lindy-hop, vagy Lindbergh-hop. A kor szenzációja, Charles Lindbergh 33 órás repülő útja után, mely átívelte az Atlanti-óceánt. George ugyanis egy újságíró kérdésére, aki a arról érdeklődött, hogy mit táncol, azt válaszolta Lindy-hopot, hiszen úgy szárnyalunk, akár Lindbergh.
Az azóta eltelt idő alatt sokat változtak a stílusok, de máig él a híres charleston, cakewalk, shim-sham-shimmy, foxtrott, hiszen ezek feledhetetlen jazz táncok.
Az 1930-as évek, Frankie Manning megjelenésével létrejött a Savoy-stílus, és az első tánccsoport a Whitey’s Lindy Hoppers tele akrobatikus elemekkel, ismét a tánc afrikai gyökereit hozta előtérbe.
1932. újabb fordulópont a stílus történetében. Megnyílt a Cotton Club mulató, ahol talán minden idők legismertebb sztepp tánc párosa lépet fel, a Nicholas Brothers. Utánozhatatlan bájuk és lenyűgöző tehetségük azonnal felkeltette feketék és fehérek érdeklődését egyaránt…


A legjobb zenészek muzsikáját hallva mindenki táncolni vágyott. Louis Armstrong, Cab Calloway, Benny Goodman, Duke Ellington, irigylésre méltó társaság. Zenéjükben mindenki megtalálta a válaszokat a még fel sem tett kérdédekre…New Orleans ontotta magából a jobbnál jobb zenészeket.
A filmipar is hamar kapott az alkalmon és a Whitey’s Lindy Hoppers máris sorra kapta a legjobb ajánlatokat… eljött a filmmusical-ek kora és ugyan ki ne hallott volna Fred Asteirről, Gene Kellyről? Olyan híres filmek sztárjairól mint, az Egy amerikai Párizsban, Ének az esőben, Királyi esküvő, Felhívás keringőre…
A sztepp és a swing lépésről lépésre a világ kedvence lett…
 
Forrás: Laszlovszky Zsófi




 
   
 

oldal tetejére

 
 
Nyomtatóbarát verzió


 
 


Keresés a hírek között
Keresés:
lap.hu partnereink







©2005-2018 Országos Tánchírek - www.tanchirek.hu - Impresszum - Főtámogatóink: pipettaszerviz.hu és calibration-pipette.com