Az autó tengelytengelyének alapjai

A személygépkocsi tengelytengelye a gépjárművekben használt teherhordó és nagy teherbírású alkatrész. A féltengelyként vagy CV tengelyként is emlegetett tengelytengelyek a járműve erőátviteli rendszerétől a tengelyekhez rögzített kerekekre továbbítják a forgási erőt.

A tengelytengelyeket úgy tervezték, hogy nagy terheket viseljenek el, beleértve a jármű saját tömegét, a rakományt és a járművezető tömegét is. Bár ezek úgy vannak kialakítva, hogy elviseljék a nagy súlyokat, az alkatrész túlterhelésbe kerülhet, és a terheléstől eltörhet vagy megvetemedhet. Károk keletkezhetnek a durva utak, kátyúk és ütközések okozta fizikai behatások miatt is. 

A tengelytengelyek funkciója és rendeltetése 

A hajtótengelyek a hajtáslánc kritikus fontosságú alkatrészei, amelyek összekötik a sebességváltót a jármű kerekeivel. A tengelytengelyek elsősorban a sebességváltó forgási teljesítményének és erejének átviteléért felelősek, hogy a jármű mozogni és futni tudjon. 

Amint a tengelytengely a sebességváltóból érkező erő hatására elfordul, a hozzá csatlakozó kerekek is elfordulnak. Minden egyes tengelytengelyen két kardán- vagy UV-csukló és két féltengely közötti differenciálmű található. 

A tengelytengelyek végül lehetővé teszik a jármű gördülését és megkönnyítik a kerekek szabályozott mozgását. Az autó kerekei soha nem fognak megfelelően vagy egyáltalán nem fognak mozogni, ha nincsenek megbízható tengelytengelyek.

Különböző típusú autótengelyek 

A személygépkocsi tengelytengelyének konkrét típusa az adott járműtípus követelményeinek megfelelően változik. Minden tengelytengely különböző igénybevételeknek is ki van téve. Ez egy olyan tényező, amely a tengelytengely hosszától függ a jármű csapágyainak és kerékagyainak helyzetéhez képest, valamint attól, hogy az autók hogyan vannak kialakítva a tengelytengelyekhez való rögzítéshez. 

A tengelytengelyek leggyakoribb típusai a következők:

Teljesen lebegő autótengelyek

Ez a tengelytengelytípus a két alkatrész közepén található hubokkal rendelkezik, ahelyett, hogy a kerekeket és a tengelytengelyt közvetlenül összekötő peremfelületek lennének. Minden kerék egy-egy kerékagyhoz csatlakozik, és ez a kerékagy a tengelytengely végeinél lévő tengelyhez rögzített görgős csapágyakon forog. 

Ezek a gördülőcsapágyak ellentétes irányba néznek és kúposak, a csapágyak és a kerékagyak pedig a jármű súlyát viselik, hogy levegyék a tengelycsapágyról a terhelést. A tengelycsapágy egyszerűen lebeg, ahelyett, hogy elviselné az erőátviteli rendszer nyomatékát, mivel nem kell a jármű súlyát és a rakományt is elbírnia. 

Félig úszó autótengelyek

A személygépkocsi tengelytengely e különleges kialakításánál a tengelytengely két külső végén peremfelületek vannak. Az oldalak közvetlenül a csatlakoztatott kerekekhez kapcsolódnak. 

Háromnegyedes úszó autótengelyek

Ez a tengelytengelytípus a teljesen lebegő és a félig lebegő tengelytengelyek elemeit tartalmazza. Csapágyaik a tengelytengely és a tengelyház között helyezkednek el. A csapágyak azonban védve maradnak a hajlító vagy nyíróerőkkel szemben. 

Ugyanazon kategóriába tartozó cikkek: